fredag 16 oktober 2009

Ny ålder nytt liv...?

Vet inte om det är en 30-års kris eller ett nytt intresse, hoppas dock på det sistnämda. Har det senaste veckorna kanske månaderna tom. blivit medveten om att man borde ta hand om sig och sin kropp. Inte bara för att se bättre/fastare/friskare ut utan även för att må bättre både psykiskt och fysiskt.

Och vet ni?
SVAR: Det funkar faktiskt!

Bara med hjälp av lite vardagsmotion och medvetenhet om vad man stoppar i sin lilla/stora mage så kan man se stora resultat. Tro mig, jag ser dom ju själv!

Hur kom jag då hit där jag är idag? Och hur blev jag motiverad?
SVAR: Jag skaffade mig kunskap! Började läsa!

Här är en del av de böcker jag har läst:







































Människokroppen är så otroligt intressant och kompliserad och av att bara veta hur den jobbar när det kommer mat i magen är en hel vetanskap. Att våra kroppar fungerar så bra som dom gör är ett under i mina ögon.

Ni som känner mig vet ju att jag är en riktigt " periodare" när det gäller de mesta och att jag har stort engagemang och är super motiverad till en böjan med allt jag gör, om de så är att plugga, träna, rita, inreda mm. Men jag har tidigare aldrig "motionerat" så regelbundet och ofta som jag idag gör. Så klar har jag ju alla förutsättningar då jag är arbetslös och har all tid i världen. Men även trots att jag är ledig så kväver mitt "nya liv" PLANERING och jag försöker att strukturera upp mina dagar.

Jag går upp tidigt på morgonen och börjar nästan varje dag med en min 45 min powerwalk.
Innan jag går ut tar jag en kopp svart kaffe och ett glas vatten (höjer chansen att förbränna fettceller)

Jag försöker att ha lite olika uppgifter att göra varje dag och skriver en lista dagen innan, och ser till att göra det jag skrivit upp bara för att inte bli förslappat och tappa lusten till att göra något alls. Det kan vara att städa, ta en prommis till centrum, handla, gå till bibblan och låne en ny bok, träffa någon över lunch eller lära mig något nytt genom att läsa på nätet el. låna bok.

Jag försöker även att 2-4 dagar i veckan få in ytterliggare en powerwalk med eller utan stavar eller ett styrkeövningspass på eftermiddagarna. Jag kallar det styrkeövning istället för styrketräning för det är ca 20-30 min träning med hantlar, gummiband och kroppsvikt och inte ett hårt passa på gymmet. Så klart blir jag svettig och får träningsvärk så det är ju dock inte förjäves ;)

Jag har idag iget gymkort, och är livrädd med otoligt sugen på att skaffa ett.. jag är rädd att motivationen ska försvinna och att jag då köpt ett kort i onödan. Men jag känner mig väldigt motiverad till att träna på gym. Humm.. så hur ska jag göra? Jag suger på karamellen ett tag till och hoppas att motivationen håller i sig!

Jag vill att kroppen jag bor i ska må bra och att jag faktiskt ska vara stolt över hur jag ser ut. Det klart att man alltid kommer att vara missnöjd med olika saker, vissa som man aldrig kommer att kunna göra något åt. Men jag vill ha en sund inställning till mitt utseende och bli glad när jag ser mig själv i spegeln.

Drömmen vore ju att se ut som den snyggaste av dom snyggaste modellerna, men jag har insett mina begränsningar och tror att jag kan nöja mig med att se ut som en vanlig söt och sund tjej istället.

Det kan verka ego att skriva om hur mycket jag tränar eller hur bra jag har ätit, men det är min motivation. Att få berätta (för den som vill lyssna) att jag faktiskt gjort något bra idag eller någon annan dag. Blir man störd av det så behöver man inte läsa helt enkelt.

Så min blogg kommer i framtiden ävem att innehålla mina vardagliga vanor och eventuella framsteg och mål.

Idag 16/10:

Vikt 62,2 kg
Mage
Över navel 72,5 cm
Under navel 86,5 cm
Rumpa 99 cm
(tjockaste delen)
Lår 55,5 cm
(höger)
Arm 29 cm
(vänster)
Byst 88 cm

Så vad är mitt delmål?
Att hitta motivation till att fortsätta!

Mitt slutgiltiga mål?
Fortsätta att vara motiverad!


Todels!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar