onsdag 4 mars 2009

Reflektioner

Jag läser en hemsk bok just nu som jag tror till och med är värre än David Peltzer trilogi om sin hemska barndom och mamma. Boken jag läser nu heter Snälla pappa, nej och är skriven av och handlar om Stuart Howarth. En fuktansvärd berättelse från en liten killes verklighet. En veklighet som är så långt borta från de flesta av oss andra. Boken är dock väldigt lättläst och han skriver med ett okompliserat språk. Allt det fuktansvärda berättas på ett sett som gör att man förstår att han idag kommit långt ifrån alla hemskheter. Jag har bara kommit halvväg i boken men har redan nu en känsla av att det kommer att gå bra för honom senare i livet. Att det finns så avskyvärda människor som utsätter barn för riktigt traumatiska upplevelser är helt obegripligt! Men en sak som farscinerar mig är att det ofta är människor med jobbiga förflutna som kommer längst här i världen, och det glädjer mig mycket. Denna man som skrivit boken är bara några år äldre än Jörgen och jag kan inte låta bli att tänka på vad denna man (Stuart) var med om samtidigt som jörgen mådde bra och sprang runt och spelade fotboll och lekte med alla sina kompisar. Pojken i boken hade inte ens rena kläder, mat, vänner, värme hemma, sov med tidningpapper över sig och blev torterad både fysiskt och psykiskt av sin styvfar. Jag tycker att det är väldigt sarkt av människor i hans situation som träder fram och berättar om allt det hemska för att sedan visa att det gick bra i deras liv trots all missär. Denna bok är en av de bättre jag läst men jag kan dock inte rekommendera den till någon som inte har lite is i magen, den är stark och riktigt hemsk. En sak som förvånade mig var att man mitt i boken hittade ett par lite tjockare sidor med bilder på Pojken och hans familj, och sedan även på pojken som blivit man och gift sig mm.


Bokens baksida:
Stuart hösta önskan var att han styvfar skulle älska honom, men han fick veta att han var för stygg för att vara värd att älska.

När David Howarth sattes i fängelse för att sexuellt ha utnyttjat Stuarts yngre systrar insåg ingen att han även utnyttjat Stuart, förrän den dag då han försökte igen och Stuart slog tillbaka på det enda sätt han kunde. Detta är historien om en liten pojke som växte upp till en modig ung man som vägrade vara ett offer.

Jag tackar gudarna för att jag och alla i min närhet har det så bra som vi har det, små vardags problem är inte i närheten av vad denna lilla kille fick genomlida, trots det så gick det bra?! Helt otroligt!

Nu ska jag borta tänderna och krypa ner i sängen och läsa vidare, och hålla tummarna att allt nu bara vänder till det positiva.




Natti natt

1 kommentar:

  1. Låter som en intressant bok! Men ska du verkligen gå och nanna redan klockan sju? eLLER Jag fattar ju att du kommer att läsa ett tag men känns som att det kanske är lite i tidigaste laget....

    Puss

    SvaraRadera